SEO – dlaczego warto pozycjonować stronę?

SEO to dość specyficzna forma promocji internetowej. W przeciwieństwie do reklam Google Ads, czy marketingu na mediach społecznościowych, efekty przychodzą dopiero z czasem. Z drugiej strony, choć zwrot z inwestycji jest opóźniony, długofalowo SEO okazuje się bardzo skuteczne. Sprawdź, co warto wiedzieć na ten temat.

SEO – wyjaśnienie pojęcia

Samo słowo SEO to skrót on anglojęzycznego „Search Engine Optimalization”, czyli optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. Jak łatwo zauważyć, nazwa ta skupia się na działaniach na samej witrynie, jednak w praktyce pozycjonerzy działają także off-site, dbając o budowanie bazy linków przychodzących kierujących do danej strony.

Zatrzymajmy się jednak przez chwilę przy pojęciu optymalizacji. Chodzi tu o to, że roboty wyszukiwarek działają według konkretnych reguł, podobnie zresztą jak i algorytmy, które oceniają dane przez owe boty dostarczone. Optymalizacja strony pod kątem SEO polega na tym, aby uczynić ją jak najbardziej dopasowaną do reguł wyszukiwarki – tak, aby później oceniała ją ona jak najwyżej w kontekście zapytań związanych z konkretnymi tematami i słowami kluczowymi.

Niemniej istotny jest aspekt linkowania. Choć sposób postrzegania przez Google odnośników przychodzących zmienił się na przestrzeni lat, nadal stanowią one istotny element strategii pozycjonowania. Zadaniem specjalistów SEO jest więc ocena zastanego profilu linków i jego rozbudowa. Przy czym nie chodzi o bezrefleksyjne uzyskiwanie kolejnych linków – pozycjoner powinien zwracać uwagę na ich jakość, tempo zdobywania, czy miejsca docelowe.

Jak długo trwa pozycjonowanie strony?

SEO to proces rozciągnięty w czasie. Nie można mówić o tym, że trwa konkretny czas, ponieważ nawet jeśli uda się zdobyć pierwsze pozycje na istotnych słowach kluczowych, to konkurencja nie śpi. Nadal zresztą pozostaje możliwość eksploatowania kolejnych nisz, czy pilnowania, aby kolejne zmiany algorytmu nie zniweczyły sukcesów (a jeśli zniweczą – stała opieka specjalisty SEO pozwoli na dużo szybszą reakcję).

Skoro jednak mówimy o czasie, warto zwrócić uwagę na zasygnalizowaną już cechę procesów SEO. Otóż osiągnięcie zadowalających efektów jest rozciągnięte w czasie. Nie działa ono od razu. Jednocześnie jednak konsekwentne wprowadzanie kolejnych istotnych zmian sprawia, że z czasem pozytywne zmiany się kumulują, a widoczność w Google poprawia się na bardzo szerokiej palecie słów kluczowych.

Łączenie SEO z innymi formami promocji

Fakt, że na efekty działań SEO trzeba odrobinę poczekać, sprawia, że w sposób naturalny warto łączyć pozycjonowanie z innymi formami marketingu internetowego. Dość oczywistym wyborem w tym zakresie uruchomienie kampanii Google Ads, które od razu pozwalają testować jakość słów kluczowych. Jeśli na stornie będzie dobrze skonfigurowany skrypt Google Analytics, to po zintegrowaniu go z Google Ads, będzie można wyciągać z kampanii całkiem sporo przydatnych statystyk.

Ale Google Ads przydaje się również i wtedy, gdy SEO się „rozkręci” i przynosi już dużo wejść. Dzięki platformie reklamowej można uruchomić kampanie remarketingowe. Służą one do podążania za internautą, który był już na stronie. Mając informacje na ten temat, można emitować mu reklamy zachęcające do powrotu i ponownego rozważenia oferty.

Warto zauważyć, iż jest to szczególnie istotne w przypadku produktów i usług drogich, w odniesieniu do których decyzja rzadko podejmowana jest przy pierwszym kontakcie. W takiej sytuacji dobra widoczność w Google pozwala dotrzeć do osób dopiero szukających informacji, a reklamy Google Ads „podążą” za osobami, które powoli przesuwają się w stronę kolejnego etapu lejka sprzedażowego.

Oczywiście w takim przypadku przy ocenie efektywności poszczególnych kanałów zdobywania ruchu należy odejść od klasycznego modelu atrybucji last click, oceniającej konwersje tylko na podstawie ostatniego źródła niebezpośredniego. Dopiero szersze spojrzenie na temat i uwzględnianie tak zwanych wielokanałowych ścieżek konwersji pozwoli w takim przypadku ocenić, które kanały realnie uczestniczyły w uzyskaniu sprzedaży. Jednak praktyka wskazuje, ze właśnie takie podejście pozwala docenić jak bardzo istotne jest pozyskiwanie wejść na wiele różnych sposobów.

Poprzedni artykułAutomatyzacje cen w e-commerce – przykładowe reguły, jakie możesz ustalić na platformie dynamic pricing
Następny artykułStrona internetowa dla dewelopera. Na co zwrócić uwagę?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj