Chcesz zaoferować klientom swojego e-commerce’u ofertę atrakcyjniejszą niż Twoja konkurencja, a jednocześnie realizować cele biznesowe i generować satysfakcjonujące zyski ze sprzedaży? Najskuteczniejszym sposobem będzie w tym przypadku wdrożenie automatycznego monitoringu cen z platformą dynamic pricing (repricing). Dowiedz się, czym jest i jakie cele można z jej pomocą realizować.
Czym jest dynamic pricing?
Dynamic pricing to automatyczna zmiana cen w sklepach internetowych. Dzięki zaawansowanemu systemowi, który zbiera i analizuje dane rynkowe na temat cen i dostępności produktów u konkurencji, proponowane są optymalne na dany moment wysokości cen dla poszczególnych kategorii produktów.
Nie musisz jednak obawiać się rozpoczęcia przez system wojen cenowych ani obniżenia marży do poziomu, kiedy sprzedaż przestanie się opłacać. Propozycje są bowiem ustalane zawsze na podstawie zebranych danych, ale również w ramach poczynionych przez Ciebie ustaleń, które pozwalają trzymać ceny w ryzach opłacalności.
Korzyści płynące z zastosowania repricingu
Korzyści płynące z zastosowania dynamic pricing to przede wszystkim zwiększenie zysków ze sprzedaży. Można osiągnąć je, poprzez ustalanie cen adekwatnych do tego, co aktualnie dzieje się na rynku w Twojej branży. Repricing pozwoli w odpowiednim momencie:
- obniżyć ceny, zwiększając tym samym wolumen sprzedaży;
- podnieść marże, zwiększając tym samym czysty zysk.
Jakie reguły możesz ustalić w systemie możesz ustalić dla algorytmów dynamic pricing?
Reguły, jakie możesz ustalić w systemie dynamic pricing dla wybranych kategorii produktów są bardzo zróżnicowane i mogą być dostosowane do wielu czynników, które zależą od specyfiki branży, wykorzystywanych kanałów sprzedaży czy kosztów, jakie ponosi Twoja firma. Jedne z najczęściej wybieranych reguł dla repricingu to:
- TOP X – za cel stawiane jest tutaj utrzymanie się w X najtańszych ofert na danej platformie sprzedażowej;
- powyżej / poniżej danych wartości – reguła ta uwzględnia minimalny określony poziom marży i narzutu;
- zwiększ / zmniejsz cenę o określoną kwotę lub procent – każdego dnia cena może być obniżana lub podnoszona o konkretną kwotę lub procent;
- podstawą pozycja rynkowa – ceny produktów mają bazować na pozycjach rynkowych konkurencji, np. być wyższe od najtańszej oferty na rynku;
- pomiędzy dwiema konkurencyjnymi ofertami – system może zawsze proponować ceny na poziomie, który umożliwi uplasowanie się pomiędzy dwiema konkurencyjnymi firmami;
- powyżej / poniżej wybranych konkurentów – system będzie proponował ceny na poziomie, który pozwoli utrzymać się powyżej lub poniżej wybranego sklepu konkurencyjnego;
- zwrot kosztów – repricing będzie ustalał ceny na poziomie „koszt plus”;
- niskie zapasy – ta reguła pozwala ustalać wyprzedażowe ceny przy kończących się stanach magazynowych.
Dynamic pricing daje bardzo szerokie możliwości prowadzenia polityki cenowej. Co ważne – wszystkie propozycje oparte są o zawsze aktualne rynkowe dane, co pozwala podejmować decyzje znacznie korzystniejsze niż te, które bazują na intuicji.