Wyciek danych osobowych w firmie może mieć poważne konsekwencje zarówno dla samej firmy, jak i dla osób, których dane zostały naruszone. Z tego też względu warto mieć na uwadze, co możemy zrobić, aby zapobiec tak niebezpiecznej sytuacji. Co więcej, należy znać konsekwencje takiego wypadku. W poniższym tekście dowiecie się, jak temu zapobiec oraz, co może się stać, jeśli tego nie zrobicie.
Jakie są konsekwencje wycieku danych osobowych firmie?
Nim przejdziemy do kwestii zapobiegania wyciekom danych osobowych firmie, chcemy przytoczyć konsekwencje, które mogą się wydarzyć w razie, gdy o nie nie zadbacie. Przede wszystkim firmy mogą ponieść znaczne straty finansowe z powodu grzywien nałożonych przez organy regulacyjne, konieczności pokrycia kosztów środków zaradczych oraz potencjalnych pozwów sądowych.
Ponadto wyciek danych powoduje utratę zaufania klientów. To natomiast prowadzi do utraty klientów oraz szkody wizerunkowej firmy. Oznacza to zszarganą reputację, która wpłynie na relacje z interesariuszami, w tym z klientami, partnerami biznesowymi i inwestorami. Dodatkowo w zależności od lokalnych przepisów i regulacji (np. RODO w Unii Europejskiej), firmy mogą naruszyć wymagania związane z ochroną danych osobowych. Będzie to prowadzić do sankcji prawnych.
Zapobieganie wyciekowi danych – na co postawić?
Przejdźmy teraz do tego, jak właściwie należy zapobiegać wyciekowi danych w przedsiębiorstwie. Firmy powinny opracować i wdrożyć ścisłe zasady bezpieczeństwa danych, w tym procedury monitorowania, audytu oraz zarządzania dostępem do danych osobowych. Co więcej, pracownicy powinni być przeszkoleni w zakresie zasad bezpieczeństwa danych. Mowa tutaj przede wszystkim o rozpoznawaniu zagrożeń i unikaniu praktyk zwiększających ryzyko wycieku danych.
Świetnym pomysłem jest inwestycja w odpowiednie zabezpieczenia technologiczne, takie jak:
- oprogramowanie antywirusowe,
- firewall,
- szyfrowanie danych,
- systemy monitorowania i wykrywania wycieków danych.
Regularne audyty bezpieczeństwa danych oraz systematyczne monitorowanie ruchu sieciowego również są niezbędne. Pomagają bowiem w wykrywaniu potencjalnych zagrożeń i zabezpieczać firmę przed wyciekami danych. Ponadto wartym uwagi rozwiązaniem jest plan reagowania na incydenty związane z wyciekiem danych. Powinien on obejmować szybką identyfikację incydentu, reakcję na incydent oraz powiadomienie odpowiednich organów regulacyjnych i osób dotkniętych.
Sejf a wyciek danych w przedsiębiorstwie
Dobrym pomysłem jest również przechowywanie swoich dokumentów fizycznie, aby nie były narażone na ataki hakerskie. Sejf nada się do tego idealnie. W tym przypadku jedyną szansą przechwycenia danych jest włamanie, jednak przy odpowiednim modelu oraz miejscu włamywacze nie będą mieli szans z obejściem zabezpieczeń.
Umieszczenie sejfu w pomieszczeniu dodatkowo zamykanym na klucz, zwiększy bezpieczeństwo waszych dokumentów. Jeśli chcecie jednak pozostawić dostęp do schowka pracownikom, którzy zajmują się dokumentami, możecie skorzystać z ekspresowej usługi dorabiania kluczy, oferowanej we Wrocławiu.
Mamy nadzieję, że nasze porady pomogą wam w zapobieganiu niebezpiecznym wyciekom danych.