Strategia to całościowe spojrzenie na komunikację z klientem i plan wyjścia z każdej, nawet najbardziej patowej sytuacji. To sposób na prawidłowe funkcjonowanie marki. A jednak nadal strategia marketingowa traktowana jest przez wiele firm po macoszemu. Jak ją stworzyć? To pracochłonny proces, jednak z pewnością nie warto go pomijać.
Postaw sobie cel marketingowy
Każda marka ma jakiś cel. I nie chodzi tylko o zarabianie pieniędzy – to cel biznesowy. Pomyśl o tych planach, które są bardziej marketingowe, jak rozwój strony poprzez zwiększenie ruchu na niej, czy też poprawa współczynnika konwersji. Pamiętaj, że cele muszą być osiągalne i mierzalne.
Czas na analizę
Po ustaleniu celu marketingowego musisz przeanalizować mocne i słabe strony swojej marki, a zatem wszystkich podejmowanych przez nią działań. Najprostszym sposobem na wykonanie rzetelnej analizy jest wykonanie analizy SWOT. Zaangażuj do tego jak najwięcej osób – samodzielne tworzenie takiego zestawienia zwykle nie daje pełnego obrazu mocnych i słabych stron marki.
Twoja grupa docelowa
Wiesz już, co chcesz osiągnąć i co jest twoją silną i mocną stroną. Teraz czas wybrać grupę docelową i zdefiniować personę, do której będzie zwracać się marka. To jeden z najistotniejszych elementów tworzenia strategii. Dowiadując się jak najwięcej o swoich odbiorcach, masz możliwość dostosowania komunikatów bezpośrednio do nich, odpowiadać na potrzeby i rozwiązywać problemy. Musisz wiedzieć o nich wszystko, co jest niezbędne do kompleksowego zrozumienia grupy i poszczególnych jej członków. Reprezentantami grupy są właśnie persony.
Kanały komunikacji
Skoro wiesz już, kim jest twoja grupa, musisz wiedzieć także, jak się z nią komunikować. Gdzie bywa najczęściej, jakie social media odwiedza, czy korzysta z telewizji, a może nawet czyta gazety, czy też sięga po aplikacje. Od kanału komunikacji wiele zależy – jeśli wybierzesz nieodpowiednie miejsce kontaktu z grupą, nie uda ci się przekazać swojego komunikatu.
Oczywiście strategie marketingowe to coś więcej, niż tych kilka punktów. To bardzo złożony proces, który wymaga dużej ilości danych, badań rynku i przede wszystkim analizy wszystkich możliwych scenariuszów. Strategia marketingowa jest tylko jednym z elementów całej strategii marki, która jest niezbędnym dokumentem – planem głównym. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat strategii, koniecznie zajrzyj na stronę https://adnext.pl/.