Nowoczesne, przeszklone biura z dużymi oknami, cogodzinne przerwy na kawę, praca z dużymi klientami, memy w social mediach… Tak wyglądają agencje reklamowe w internecie. Wydawać by się mogło, że to opis pracy marzeń. A jak jest naprawdę – jak pracuje się w agencji reklamowej?

Deadline goni deadline…

Skupmy się najpierw na tym, czym tak naprawdę jest agencja reklamowa. W amerykańskim kinie to właśnie ona często stanowi tło do wydarzeń z życia głównych bohaterów. I co ciekawe, w agencjach tych pracują oni wyłącznie z największymi klientami typu PepsiCo, Procter&Gamble, Nestle czy Gucci. I właśnie ci klienci, najczęściej wyrażają swoje niezadowolenie w rozmowach telefonicznych o – umówmy się – tej części dobry, którą nazywa się nieludzką. A niech bohater taki spróbuje nie odebrać! Nazajutrz, siadając punkt 9 ej am przed swoim MacBookiem, w najlepszym wypadku otrzyma e-mail od project managera, który w jeszcze bardziej dosadny sposób tłumaczy, dlaczego telefony odbierać należy, nawet o północy. Wysokobudżetowa kampania, deadline, ASAPy finalnie doprowadzają bohatera do… rzucenia papierami, a zaraz potem – do rocznej podróży żaglówką dookoła świata. Oczywiście za duże, zarobione podczas wielkich kampanii, pieniędzy. Jak filmowa rzeczywistość ma się do tej typowej, reklamowej? 

Na czym polega praca w agencji reklamowej?

Trudno opisać to kilkoma słowami, jednak najprościej rzecz ujmując – agencja reklamowa oferuje promocję wizerunku wielu mniejszym i większym podmiotom z różnych branż. Wiele zależy od potrzeb takiej firmy: nierzadko jest to poprawa wizerunku lub budowanie go na nowo, jednak najczęściej promocja obejmuje określone usługi lub kampanie. Wielcy gracze oczywiście oferują kampanie 360 – czyli takich, przy których tworzy się strategię na działania offline i online.

Co wyróżnia agencję reklamową?

Przede wszystkim: kanały dystrybucji i promocji. Jedne zajmować będą się wyłącznie marketingiem online, inne – PRem lub marketingiem tradycyjnym. Te pierwsze będą oferować nieograniczony zasięg w przystępnych cenach, te ostatnie – jako, że bazują na wielu dostawach i materiałach – będą już zdecydowanie droższe. Wybór zależy od tego, gdzie klient chce być promowany.

Dla kogo jest taka praca?

Odpowiedź na to pytanie najlepiej odzwierciedla to, jak się pracuje w agencji. Od marketera bowiem wymaga się szeroko rozwiniętych zdolności: analitycznych i komunikacyjnych, jednak niemniej ważna od nich także kreatywność. Umiejętność łączenia tych zalet przydają się podczas rozmów z klientami: gdzie oprócz wizji na działania należy także przedstawić to, co one nam dadzą. Innymi słowy: co zyska klient, oraz ile.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here