Kultura organizacyjna jest jak DNA firmy. Często przez pracodawców i managerów lekceważona, a stanowi o tym nieuchwytnym wyróżniku, który sprawia, że klient doskonale wie, dlaczego wybiera twoją firmę, a nie konkurencję. Często też kultura organizacyjna jest czymś, na co zwracają uwagę potencjalni pracownicy. Czym właściwie jest kultura organizacyjna?

  • Kultura organizacyjna – co to? 
  • Wiarygodna kultura 
  • Jakie znaczenie ma kultura organizacyjna?

Kultura organizacyjna – co to? 

Kultura organizacyjna to zespół wyróżników firmy na tle innych. To kultura pracy, celów, sposobu ich osiągania. Jeden ze sposobów pozycjonowania się na tle konkurencji. Najprościej rzecz ujmują, jest system znaczeń przyjmowanych przez członków konkretnej organizacji. To właśnie ten system znaczeń odróżnia firmę od innego przedsiębiorstwa zajmującego się podobnymi usługami, sprzedażą analogicznych produktów. Kulturę organizacji trzeba jednak wypracować. Tutaj nie da się stworzyć jednego PR-owego i promocyjnego tekstu, który będzie opowiadać, co to dla firmy jest ważne. Budowanie kultury organizacyjnej to działania na miesiące i lata, zadanie, które nie ma terminu ważności. 

Wiarygodna kultura 

Kultura organizacyjna na Harbingers.io przedstawiana jest jako jeden z ważniejszych elementów budujących wizerunek firmy na zewnątrz. Pewnym paradoksem jest natomiast to, że całość tych działań obejmuje wewnętrzne struktury firmy. Po pierwsze, konieczne jest przyjęcie jakiś założeń. Po drugie, pozyskanie pracowników, którzy wyznawać będą te same zasady lub przekonania co już pracujące osoby, przekonania te będą zbliżone do założeń zarządu, kadry nadzorującej, managerów. Aby kultura organizacyjna była naszą zaletą, a nie kulą u biznesowej nogi, potrzebna jest autentyczna wiara i przekonanie pracowników do określonych zasad, koncepcji, celów stawianych sobie przez organizację. Wypracowanie takiej autentyczności i wiarygodności to proces. Wymaga rozbudowanej komunikacji z pracownikami, włączania ich w różnorodnego typu inicjatywy, wysłuchania ich głosu. Tutaj bardzo dobrze widać, jak duże znaczenie ma na przykład public relations wewnętrzne. To właśnie kultura dotycząca wspólnych poglądów, ideologii, wartości, przekonań, oczekiwań i norm sprawia, że nie ma dwóch takich samych firm, nawet gdyby ich produkty czy usługi były wręcz identyczne. 

Jakie znaczenie ma kultura organizacyjna?

Kultura organizacyjna ma ogromne znaczenie dla firmy, tak w perspektywie wewnętrznej, jak i działań zewnętrznych, pozycjonowania się na rynku itp. Przede wszystkim dobrze i precyzyjnie określona kultura organizacyjna pozwala pracownikowi zrozumieć misję i strategię firmy. Ułatwia w ten sposób wejście w jej świat, integrację między pracownikami, a także ich zaangażowanie. Jeśli wierzysz w to, co robisz, twoje zaangażowanie zawsze przecież jest większe, jeśli robisz coś bez tej wiary. Im bardziej precyzyjnie określona kultura organizacyjna, tym mniej konfliktów, tym łatwiej je rozwiązywać. Dużo prościej o transparentny system wynagrodzeń, ocenę pracy, wyznaczanie kryteriów przyjmowania nowych pracowników. To wszystko znacznie ułatwia codzienną pracę, dalszy rozwój i zmierzanie we wspólnym kierunku. 

Kultura organizacyjna ma także ogromne znaczenie w kontekście zewnętrznych działań firmy. Przede wszystkim to właśnie DNA firmy sprawia, że wyróżnia się ona na tle konkurencji. Nie tylko samym produktem, lecz także sposobem funkcjonowania, założeniami, które łączą twórców przedsiębiorstwa i wszystkich innych pracowników. Klienci chętniej korzystają z usług firm, o których da się coś powiedzieć. To właśnie kultura organizacji oraz idąca w parze wiarygodność w tym zakresie sprawia, że klient ufa marce, zostaje z nią na dłużej, promuje ją wśród innych. 

Poprzedni artykułJakie usługi przesyłowe oferuje DHL?
Następny artykułKredyt bez prowizji na umowę zlecenia – czy można go wziąć?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj