Cholina (witamina B4) to organiczny związek chemiczny, wspomagający prawidłowy rozwój mózgu. Niedobór choliny może przyczynić się do dolegliwości ze strony psychiki człowieka, np. stanów lękowych. Cholina jest prekursorem acetyloholiny, neuroprzekaźnika niezbędnego w regulacji pracy mózgu. W organizmie człowieka pełni jednak również inne, ważne role. Cholina jest polecana dla kobiet w ciąży, ponieważ jej niedobór może powodować u płodu poważne wady wrodzone. Substancja ta zmniejsza ryzyko występowania zespołu downa i innych wad. Cholina przyczynia się do prawidłowego rozwoju mózgu u płodu.

Rola choliny w ciele człowieka

Cholina bierze udział w regulacji gospodarki lipidowej, kontrolowaniu funkcji mięśni. Wspiera transport substancji odżywczych oraz prawidłowy przepływ krwi. Bierze udział w metabolizmie cholesterolu i związków tłuszczowych. Ponadto reguluje funkcjonowanie układu oddechowego i u kobiet ciężarnych zmniejsza ryzyko wystąpienia u dziecka cukrzycy typu II. Dlatego też niezmiernie ważna jest zbilansowana dieta, by zapewnić odpowiedni poziom choliny. Skutki niedoboru mogą być bowiem groźne dla zdrowia.

Cholina a funkcjonowanie układu nerwowego

Cholina wspomaga funkcjonowanie centralnego układu nerwowego. Działa również wspierająco na funkcje poznawcze, takie jak pamięć. Ma istotną rolę w utrzymywaniu prawidłowej struktury komórek, a także wspiera tworzenie osłonek mielinowych. Przyczynia się do prawidłowego rozwoju mózgu płodu.

Niedobory choliny

Niedobór choliny może mieć negatywny wpływ na cały organizm człowieka. Warto zatem zadbać o dietę urozmaiconą i bogatą w niezbędne składniki odżywcze. Cholina jest bowiem ważną substancją dla poprawnego funkcjonowania np. układu mięśniowego. Objawy niedoboru choliny to m.in. zmęczenie mięśni, stłuszczenie wątroby, a także inne dolegliwości ze strony układu nerwowego, jak wahania nastroju. Odpowiednia ilość choliny w diecie chroni również przed chorobą Alzheimera. Większe niż przeciętnie zapotrzebowanie na cholinę mają osoby doświadczające wzmożonego napięcia nerwowego. Dlatego też warto uzupełnić swoją dietę o źródła choliny takie, jak kiełki pszenicy, jajka kurze oraz kapusta.

Nadmierne spożycie choliny

Nie tylko niedobory choliny mogą być szkodliwe dla organizmu. Okazuje się, że zły wpływ na działanie narządów człowieka może mieć również jej nadmierne spożycie. Warto zatem zwrócić uwagę na dzienne zapotrzebowanie choliny, które jest zależne od stanu zdrowia, wieku i płci. Zapotrzebowanie na cholinę wzrasta u kobiet karmiących piersią oraz kobiet w ciąży, u których wskazane jest suplementowanie również kwasu foliowego. Z powodu niedoboru choliny warto rozważyć wprowadzenie suplementacji choliny, jednak należy ustalić to z lekarzem, by nie doprowadzić do nadmiernego spożycia. Skutkiem ubocznym stosowania choliny może być bowiem rozstrój żołądka.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here