Aby zarządzanie firmą było efektywne, należy wyposażyć się w odpowiednie narzędzia. Pomocne mogą być takie oprogramowania jak ERP i CRM. Oba znacząco wpłyną na funkcjonowanie przedsiębiorstwa i zwiększą wydajność pracy.

Wspomniane systemy są warte uwagi i poprawiają organizację firmy. Ponieważ różnią się między sobą, nie zawsze wybór między nimi jest oczywisty. Sprawdźmy, czym charakteryzują się oba oprogramowania i co mogą wnieść do firmy. Czy warto zainwestować w jeden z nich, a może sprawdzą się obydwa narzędzia jednocześnie?

Czym jest system CRM?

Z systemem CRM powinni zaznajomić się przede wszystkim handlowcy i osoby, mające kontakt z klientem. Oprogramowanie tego typu w jednym miejscu gromadzi kompletne dane na temat klienta. Są to podstawowe dane teleadresowe, dotychczasowe zamówienia i historia płatności. Do tego dochodzą informacje na temat odbytych rozmów, relacji ze spotkań itd. To prawdziwe kompendium wiedzy, dzięki któremu obsługa będzie na najwyższym poziomie. Nic nie umknie, nic się nie zgubi i nawet kiedy z klientem skontaktuje się inna osoba niż do tej pory, będzie wiedziała, co zaproponować i jak poprowadzić rozmowę. System CRM pozwala także na generację raportów i prowadzenie analiz. Na tej podstawie kierownik może na przykład zweryfikować pracę handlowców.

Czym jest system ERP?

System CRM służy do zarządzania relacjami z klientami, natomiast system ERP to narzędzie do zarządzania wszystkimi procesami przedsiębiorstwa. Oprogramowanie również opiera się na bazie danych, jednak integruje dane z każdego z działów. Oznacza to, że system ERP może jednocześnie gromadzić dane z księgowości, kadr, magazynu, czy działu sprzedaży. Dzięki temu w firmie jest większy porządek, a komunikacja jest sprawniejsza.

Który wybrać?

Najczęściej małe firmy zaczynają od systemu CRM, jest on także nieodzowny w średnich i dużych firmach – bez dobrego zarządzania relacjami z klientami nie można mówić o zyskach. Jednak im większa struktura, tym bardziej pomocne staje się narzędzie do zarządzania wszystkimi obszarami działalności, czyli system ERP. Zdarza się, że i małe firmy z czasem potrzebują funkcjonalności ERP. Wtedy też warto sprawdzić na przykład system ERP enova365.

Dobrą wiadomością jest to, że CRM i ERP można zintegrować, co daje dodatkowe korzyści. Ponieważ wszystkie dane znajdują się w innym miejscu, upoważnieni pracownicy poszczególnych działów mają wgląd do tego, co wpisano w innej komórce firmy, a to zwiększa przejrzystość i efektywność pracy. Jak to wygląda w praktyce? Handlowiec przed spotkaniem z klientem może sprawdzić, jak przebiegała poprzednia rozmowa i co może klienta zainteresować. Następnie będąc na spotkaniu może od razu sprawdzić, kiedy pracownicy magazynu przewidują dostawę poszczególnych towarów, łatwo zweryfikuje płatności i złoży zamówienie. Pracownik magazynu natychmiast dostaje zamówienie i może przystąpić do jego komplementacji. Finalnie klient otrzymuje szybko informacje dotyczące tego, co go interesuje i w ekspresowym tempie dostanie zamówione towary.

Poprzedni artykułSystem zarządzania dokumentami – funkcjonalność, na którą warto postawić!
Następny artykułPozycjonowanie stron – łączenie Google Ads z Google Analytics

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj