Nagroda Pulitzera w Stanach Zjednoczonych jest jednym z najwyższych wyróżnień począwszy od pierwszego rozdania w 1917 roku. Przyznawana jest głównie za Amerykańską i wybitną twórczość, na temat historii i wydarzeń w USA.
Nagroda Pulitzera – skąd taka nazwa?
Nagroda Pulitzera nazwana jest na cześć prasowego wydawcy Josepha Pulitzera, który był właścicielem wielkiego dziennika „World”. Joseph P. znany był jako dziennikarz, wydawca i członek węgierskiej rodziny Żydów. Nazwa nagrody pochodzi od jej fundatora, którym właśnie był Joseph Pulitzer, pierwszy raz nagrodę przyznał nagrodę swojego imienia w 1917 roku.
Nagroda Pulitzera kategorie
Jury co roku przyznaje nagrody w 21 kategoriach, związanych ze sztuką, listami, fikcją i dziennikarstwem.
- Usługa publiczna – nagroda za usługi publiczne jest szczególnym wyróżnieniem, zwycięska organizacja prasowa wymieniana jest jako pierwsza w wykazie nagród dziennikarskich. Nagroda przyznawana jest za materiały wizualne, filmy, grafiki, zdjęcia, prezentację multimedialną, artykuł, oraz kreskówki, oraz inne elementy pełniące rolę informacyjnych, wykorzystywane w gazetach i serwisach.
- Raporty z ostatniej chwili – przyznawana za szybki, dokładny raport ze zdarzeń i rozszerzenie informacji wraz z rozwojem wydarzenia, dotyczy wydarzeń stanowych, krajowych z ostatniej chwili.
- Raportowanie śledcze – wyróżnienie za wykorzystanie narzędzi dziennikarskich do przygotowania raportu śledczego, który wyróżnia się na tle pozostałych.
- Raport wyjaśniający – za dostarczenie najlepszych wyjaśnień w postaci raportu, opanowanie tematu, ubranie materiału w czytelną prezentację i wykorzystanie narzędzi dziennikarskich.
- Raportowanie lokalne – za wyróżniające się informacje o tematyce lokalnej, wykazanie wiedzy na temat lokalnej społeczności i zachowanie oryginalności w tematyce, wykorzystując narzędzia dziennikarskie.
- Sprawozdawczość krajowa – dostarczenie informacji wysokiej wagi o sprawach narodowych z użyciem narzędzi dziennikarskich.
- Raportowanie międzynarodowe – poruszenie spraw międzynarodowych z użyciem narzędzi dziennikarskich.
- Pisanie artykułów – nagroda za wyróżniające się jakością pisania treści, zwięzłe i oryginale używając dowolnego narzędzia dziennikarskiego.
- Komentarz – nagroda za wyróżniający się komentarz.
- Krytyka – dla wyróżniającej się krytyki.
- Pisanie redakcyjne – dla wybitnych tekstów redakcyjnych, czystych pod kątem stylu i dokładności, moralnych oraz rozsądnych, wpływających na opinię publiczną kierujących na właściwy kierunek odbiorcę treści.
- Redakcyjne rysunki – za wybitną kreskówkę, lub portfolio kreskówek, oryginalnych i wyróżniających się jakością rysunkową z efektem graficznym, publikowane jako ruchome rysunki lub animacje, albo jedno i drugie.
- Breaking News Photography (Spot News Photography) – dla czarno-białej lub kolorowej fotografii.
- Fotografia fabularna – nagroda dla wyróżniającej się fotografii o tematyce fabularnej.
W kategorii Literatura, dotyczącej głównie USA:
- Fikcja – za wybitną fikcję amerykańskiego życia.
- Dramat – za wybitną sztukę dramatyczną oryginalnego źródła.
- Historia – za dokumentację historyczną USA ubraną w formie książki.
- Biografia lub autobiografia – za najlepszą biografię lub pamiętnik amerykańskiego autora.
- Poezja – dla najlepszego wiersza amerykańskiego autora.
- Ogólna literatura – za udokumentowaną książkę opartą na faktach, amerykańskiego autora.
W kategorii muzyka:
- Nagroda Pulitzera dla muzyki – za najlepszą kompozycję muzyczną która w ciągu roku została nagrana w USA.
Wyniki rozdania nagrody Pulitzera w 2020 roku:
Usługa publiczna | The Anchorage Daily News we współpracy z ProPublica |
Newsy | Ekipa „Louisville Courrier-Journal” |
Dziennikarstwo śledcze | Brian M. Rosenthal z „The New York Timesa” |
Reportaż | Redakcja „Washington Post” |
Lokalny reportaż | Redakcja „The Baltimore Sun” |
Krajowy reportaż | T. Christian Miller, Megan Rose and Robert Faturechi z „ProPublica” oraz Dominic Gates, Steve Miletich, Mike Baker i Lewis Kamb z „The Seattle Times” |
Międzynarodowy reportaż | Redakcja „New York Timesa” |
Teksty autorskie | Ben Taub, „The New Yorker” |
Komentarz | Nikole Hannah-Jones, „The New York Times” |
Krytyka | Christopher Knight, „Los Angeles Times” |
Redakcja | Jeffery Gerritt, „Palestine Herald-Press” |
Komiks | Bary Blitt, „The New Yorker” |
Fotografia newsowa | Redakcja Reutersa |
Fotografia sesyjna | Channi Anand, Mukhtar Khan i Dar Yasin, „The Associated Press” |
Reportaż audio | „This American Life” |
Dramat | „A Strange Loop” Michaela R. Jacksona |
Historia | „Sweet Taste of Liberty: A True Story of Slavery and Restitution in America” W. Caleb McDaniela |
Biografia | „Sontag: Her Life and Work” Benjamin Mosera |
Poezja | „The Tradition” Jericha Browna |
Nonfiction | „The Undying: Pain, Vulnerability, Mortality, Medicine, Art, Time, Dreams, Data, Exhaustion, Cancer, and Care” Anne Boyer oraz „The End of the Myth: From the Frontier to the Border Wall in the Mind of America” Grega Grandina |
Literatura piękna | „The Nickel Boys” Colsona Whiteheada |
Muzyka | „The Central Park Five” Anthony’ego Davisa |