Logistyka zintegrowana to strategia, która oddziałuje na elastyczność łańcucha dostaw. Wszystkie zasoby, produkty, operatorzy, działy oraz dane są z sobą powiązane, co ma zagwarantować klientom bezpieczną dostawę produktów w najkrótszym czasie. Na czym polega i jakie wynikają z niej korzyści?
Logistyka zintegrowana – co to jest?
Pod pojęciem tym kryje się sposób zarządzania łańcuchem dostaw, uwzględniający powiązanie i zależność zasobów, procesów i działów. W związku z tym każdy dział w firmie musi z sobą odpowiednio współpracować – to przekłada się na upłynnienie działań i szybką realizację zamówień.
Logistyka zintegrowana to doskonały sposób optymalizacji działań operacyjnych oraz minimalizacji kosztów. Wpływa na usprawnienie i uelastycznienie funkcjonowania przedsiębiorstwa, a także dostosowywanie się do zmian rynkowych, wynikających z pojawiania się konkurencyjnych usług. Zintegrowana logistyka sprawdza się głównie w strategii omnichannel, charakteryzującej się dużą liczbą zamówień produktów różnych rozmiarów, które dostarczyć należy w ciągu 24 godzin.
Logistyka zintegrowana – zalety i korzyści
Dzięki logistyce zintegrowanej przedsiębiorstwa mogą liczyć na:
- poprawę dynamiki pracy dzięki pokonaniu istniejących problemów. Dzięki logistyce zdalnej możliwe jest szybsze dopasowanie się do potrzeb klientów oraz ekspresowe podejmowanie działań w kryzysowych sytuacjach,
- wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa, możliwość szybkiego rozwoju oraz wkroczenia na nowe rynki,
- obniżenie kosztów logistycznych dzięki kontroli łańcucha dostaw i zwiększeniu wydajności,\
- zwiększenie elastyczności działania, łatwości zarządzania asortymentem oraz wprowadzania zmian branżowych,
- wzrost efektywności zarządzanie zapasami dzięki sprawnej wymianie informacji.
Logistyka zintegrowana – jak ją wdrożyć?
Aby wdrożyć logistykę zintegrowaną należy odpowiednio przeszkolić pracowników. Zatrudnieni powinni znać drogę, którą pokonuje towar od chwili produkcji, aż po dostarczenie go do rąk klienta. Dzięki temu możliwa będzie identyfikacja zasobów i procesów wewnętrznych, niezbędnych do wykonywania działań.
Równie ważna jest analiza czynników zewnętrznych, m.in. konkurencji, określenie scenariuszy krytycznych, stworzenie strategii oraz rozwiązania alternatywnego, które pozwoli wpłynąć na wzrost konkurencyjności. Warto więc skupić się na kilku najważniejszych czynnikach, którymi są:
- produkt i sposób jego wytwarzania. Umożliwia to weryfikację wykorzystywania zasobów, zadowolenia klientów i działań, które pozwolą na jego optymalizację,
- komunikacja oraz ocena jej efektywności. Jest niezbędna m.in. w procesach decyzyjnych,
- magazyn, jego organizacja i rozmieszczenie towaru mają wpływ na łańcuch dostaw, czyli sprawną obsługę, minimalizację opóźnień, etc.,
- transport i dostawa, czyli sposób dystrybucji oraz dostawy towarów i czas, który zajmują. Przemyślany proces logistyczny to gwarancja dobrego wizerunku firmy,
- zapotrzebowanie, jego prognozowanie i możliwość wysyłki w wyznaczonym czasie.
Logistyka a łańcuch dostaw – różnice Jak logistyka łączy się z łańcuchem dostaw? W tym momencie warto przypomnieć czym właściwie jest wspomniany łańcuch dostaw. To pełna droga towaru, aż do chwili jego sprzedaży. Obejmuje obszar projektowania produktu, kontrolę ich jakości, obsługę klienta, etc. Logistyka natomiast jest częścią łańcucha, skoncentrowaną na magazynowaniu, transporcie oraz dystrybucji. Prawidłowe zarządzanie łańcuchem dostaw uwzględnienia optymalizację procesów logistycznych. Obszary te są powiązane, a ich celem jest poprawa rentowności przedsiębiorstw.
Profesjonalni dostawcy zintegrowanych usług logistycznych świadczą działania w postaci składowania oraz zarządzania magazynowymi zapasami, międzynarodowej i krajowej dystrybucji drobnicowej, jak również transportu FTL i LTL.
Integracja systemów transportowych i magazynowych wraz z dysponowaniem jednostkami magazynowymi w dogodnych lokalizacjach usprawniają obsługę logistyczną procesów. Dzięki możliwości składowania towarów w obiektach, należących do rozbudowanej sieci transportowej, realizacja dostaw oraz reagowanie na zapotrzebowanie klientów jest przyspieszone i efektywne.
Logistyka zintegrowana – dlaczego się opłaca?
Prawidłowo funkcjonująca firma logistyczna jest w stanie organizować, zarządzać oraz kontrolować przepływy informacji oraz dóbr, co skutkuje współdziałaniem wielu niezbędnych podmiotów w łańcuchu dostaw. Realizuje potrzeby klientów, weryfikując operacje logistyczne przychodzące i wychodzące, a także stan magazynów. Przedsiębiorstwa logistyczne posiadają wielodostępowe platformy, jak również centra magazynowe, które pozwalają na optymalizację procesów i przepływów, dbając o ich wydajność, elastyczność oraz efektywność kosztową.
Dzięki dostarczeniu wysokiej jakości usług logistycznych klienci często mogą pochwalić się większą produktywnością w obszarze funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz konkurencyjnością, dzięki usprawnieniu procedur wewnętrznych, optymalizacji zasobów oraz uproszczeniu procesu zarządzania.