Pierwsza zasada marketingu – bądź tam, gdzie klienci. A niezależnie, od tego, czym się zajmujesz, spora część Twoich potencjalnych klientów z pewnością codziennie scrolluje Instagrama. Warto więc im się pokazać, i to nie tylko w formie reklam. Firmowe konto na Instagramie to wymarzone narzędzie do budowania relacji z klientami, naturalnego pokazania Twoich usług oraz produktów, a wreszcie dotarcie do zupełnie nowych użytkowników. Przy okazji może też być dobrą zabawą. Nie myśl jednak, że to prosta praca, która nie zajmuje czasu. Aby osiągnąć efekty, należy łączyć regularne działanie ze szczyptą spontaniczności.
Opracuj plan
Po co chcesz prowadzić Instagrama? Odpowiedź „bo inni to robią” nie jest akceptowana. Każdy post wrzuca się po coś. Aby zachęcić do powtórnej wizyty w Twoim sklepie. Aby pokazać, dlaczego Twoje produkty są wyjątkowe i jak je wytwarzasz. A może, aby zachęcić osoby zainteresowane Twoją branżą do skorzystania właśnie z Twoich usług? Zapoznaj się z popularnym hashtagami i używaj tych naprawdę związanych z tym, co robisz. Nie zadowolisz wszystkich, dlatego lepiej skupić się na węższej grupie klientów, ale zadbać o nią porządnie.
Dużo zmiennych, prawda? Opracuj sobie harmonogram (od tygodnia do miesiąca), wedle którego regularnie będziesz zamieszczać posty tworzone w konkretnych celach. Na przykład w poniedziałek post dla nowych klientów, w środę coś bardziej specjalistycznego, w piątek pokaż się „od kuchni”, a w niedzielę podziel ciekawostką branżową. Bez tego (wiemy z doświadczenia) w krótkim czasie stracisz impet i zaangażowanie użytkowników.
Używaj Instragrama
Serio, musisz trochę wsiąknąć w to medium i poczuć je, aby trafić w gusta użytkowników. Szybko zaczniesz zwracać uwagę na sporo szczegółów, które różnią Instagrama choćby od Facebooka. Zdjęcia powinny być utrzymane w podobnej tonacji i stylu, aby galeria była spójna. Język jest raczej luźny i bezpośredni. Przytłaczająca większość użytkowników używa Insta na telefonie, grafiki powinny być więc wyraźne na małych ekranach. Zobaczysz też, że Instagram to w dużej mierze… ludzie. To sposób opowiadania historii o tym, jak prowadzą swój biznes, a nie tylko pokazanie efektów swojej pracy. Jest w tym pewna intymność i uzewnętrznienie się, ale to właśnie to, co przekłada się na siłę i możliwości Instagrama.
Pamiętaj też o odpowiednim wymiarze zdjęć. Stories chętnie przyjmują format pionowy, a średnio kwadrat, podczas gdy posty najlepiej działają w kwadracie, ewentualnie w formacie poziomym. Nie każde zdjęcie będzie wyglądać dobrze przycięte.
Czego nie robić?
Nie kopiuj postów 1:1 z Facebooka. Nie używaj zdjęć ze Stocka ani tym bardziej cudzych bez pozwolenia i podania autora. Generalnie nie zżynaj. Unikaj też nadmiaru naklejek i ozdobników. Nie używaj hashtagów niepowiązanych ze wpisem.
No i najważniejsze – nie można przegapiać okazji. Wykorzystuj swój potencjał i oznaczaj produkty, umieszczaj linki w Stories i informuj o okazjach. Zachęcaj do zakupu w kulturalny sposób, a efekty z pewnością się pojawią.
Stories po trzykroć!
Na Instagramie ważne jest to, co dzieje się TERAZ. A Stories, czyli krótkie materiały wideo oraz graficzne wyświetlane tylko przez dobę są najważniejszym narzędziem do pokazania, że żyjesz, działasz i masz coś do powiedzenia. To tu najlepiej opowie się o ciekawostkach i aktualnościach albo choćby o tym, że nie ma prądu i nie można pracować. Jeśli masz ciekawy materiał, nawet średniej jakości, to tu się on sprawdzi. Warto jednak wiedzieć, że przygotowanie spójnego, dopracowanego Storie na dany temat może trwać nawet kilka godzin.
Bądź sobą
Nie ma nic gorszego niż nieporadne próby naśladowania innych. W dobie nadętych celebrytów ludzie są wyczuleni na fałsz i pozę. Dlatego najlepszym, co możesz pokazać, jest Twoja unikalność, nawet jeśli nie do końca wpisuje się ona w typową narrację mediów społecznościowych i może wydawać Ci się nieco nieporadna. Dbaj jednak o poprawność językową, choć nie bój się używać slangu branżowego. Instagram nie lubi też pompatyczności i zbytniej powagi. Czasem zażartuj, jeśli masz zdanie odmienne od większości, wyraź je i zaproś do dyskusji. Dobrze jest obserwować aktualne trendy (popularne wyzwania i hashtagi), ale nikt nie broni Ci interpretować ich po swojemu.
Płać
Jeśli chcesz dotrzeć do szerokiej rzeszy klientów, warto się zareklamować. Sponsorowane posty pokazują się użytkownikom, którym może spodobać się Twoja działalność, a na tym nam przecież zależy. Warto eksperymentować przy kampaniach z różnymi materiałami i grupami docelowymi. Będzie to potem niezwykle pomocne przy reklamowaniu konkretnych produktów lub usług, a uwierz, że nie ma wiele lepszych miejsc do tego niż Instagram. Warto także podjąć współpracę z popularnymi influencerami, którzy mogą zapewnić Ci przypływ obserwujących osób.
Pamiętaj jednak, że aby wykorzystać płatne środki promocji, Twój profil nie może zawieść nowoprzybyłych, warto więc prowadzić go z zaangażowaniem i pasją. Warto również powierzyć prowadzenie konta firmowego na Instagrami specjalistom.