Pozycjonowanie stron internetowych
Pozycjonowanie stron internetowych

Jeżeli jesteś właścicielem strony internetowej, na pewno chcesz, żeby generowała jak największy ruch i przyciągała użytkowników, którzy staną się klientami Twojej firmy lub czytelnikami powadzonego bloga. Dlatego pozycjonowanie strony internetowej to jedno z najważniejszych zadań marketingu internetowego. Jakie działania trzeba wykonać, aby osiągnąć najlepsze rezultaty? Wyjaśniamy w niniejszym artykule.

Pozycjonowanie stron internetowych – dlaczego to takie ważne?

Twoja strona internetowa jest jedną z wielu. Skuteczne pozycjonowanie sprawi, że to właśnie ona będzie wyświetlała się na wyższych miejscach podczas wyszukiwania organicznego, a użytkownicy będą wybierali ją spośród innych o podobnej tematyce. Jak to działa? Użytkownicy wpisując frazy kluczowe w wyszukiwarce, otrzymują listę witryn, które odpowiadają poszukiwanej przez nich tematyce. Google (bo mimo że pozycjonowanie organiczne odnosi się do wszystkich wyszukiwarek – w praktyce 92% zapytań w internecie pochodzi właśnie z Google – dane z 03.2022 r. wg Oberlo) poleca te strony, które według weryfikacji jego robotów są stronami najwyższej jakości. Oznacza to, że są najlepiej dopasowane do potrzeb użytkowników i spełniają kryteria techniczne oraz merytoryczne wymagane przez wyszukiwarkę. Istnieje wiele algorytmów analizujących jakość stron. Co więcej, nie wiadomo dokładnie, co jest w nich brane pod uwagę oraz zmieniają się co jakiś czas.

Od czego zacząć – audyt SEO

Pierwszym krokiem przed rozpoczęciem pozycjonowania stron internetowych jest przeprowadzenie audytu SEO. Polega on na sprawdzeniu potencjału strony, ustalenia co należy poprawić lub jakie elementy wprowadzić, by wyświetlała się jak najwyżej w rankingu innych witryn w wyszukiwarce. Celem audytu jest ustalenie listy działań do wykonania, aby strona była jak najbardziej przyjazna dla użytkowników oraz wyszukiwarek. Podczas analizy SEO pod szczególną uwagę bierze się takie elementy jak:

  • widoczność w wyszukiwarkach na wybrane słowa kluczowe,
  • poprawność opisów meta description,
  • poprawna hierarchia nagłówków (H1-H6),
  • poprawność adresów URL,
  • czas ładowania stron,
  • poprawność mapy witryny,
  • czytelność strony dla robotów indeksujących,
  • ilość i jakość treści na stronie,
  • przyjazna nawigacja

oraz wiele innych elementów.

Audyt możesz przeprowadzić samodzielnie za pomocą ogólnodostępnych, darmowych lub płatnych narzędzi. Jednak w momentach kluczowych dla Twojego biznesu, warto zdecydować się na pomoc specjalistów. Profesjonalnie przygotowane raporty SEO obejmują czasem kilkusetstronicowe analizy i rozpisane kok po kroku działania, których realizacja pozwoli osiągnąć najlepsze wyniki w ruchu organicznym.

Co składa się na skuteczne pozycjonowanie

Po wykonaniu poprawnego audytu, wyborze słów kluczowych, a często również wnikliwej analizie konkurencji nadchodzi czas na konkretne działania. Pozycjonowania stron pod względem SEO obejmuje prace dokonywane bezpośrednio na nich oraz poza nimi. Są to:

Optymalizacja treści

Dla robotów Google bardzo ważne jest, by na stronie było dużo tekstu oraz by zachowywał odpowiednią strukturę. Zadbaj o to, by treści były unikatowe, merytoryczne, dopasowane do potrzeb użytkowników. Teksty powinny mieć odpowiednią strukturę, właściwie zastosowane słowa i frazy kluczowe, odpowiednią długość i zawierać elementy takie jak grafiki, tabele, listy punktowe i liczbowe.

Optymalizacja kodu

Twoja strona musi dobrze wyświetlać się na wszystkich urządzeniach i wyszukiwarkach, np. być dopasowana do urządzeń mobilnych. M.in. trzeba zadbać o:

  • dobrą strukturę w kodzie strony,
  • przyjazne adresy URL,
  • odpowiednio użyte meta tagi,
  • poprawne opisy plików graficznych.

Kod strony trzeba dostosować do robotów indeksujących, tak by jej zawartość była dla nich w pełni czytelna. Należy zadbać o optymalizację, która obejmuje kod HTML, odpowiadający za właściwą strukturę strony i zawarte na niej treści, grafiki, filmy itp. oraz o CSS, który decyduje o jej wyglądzie, layoucie i poprawnym wyświetlaniu się we wszelkich miejscach.

Działania User Experience

To część składowa prac nad pozycjonowaniem stron SEO polegająca na dostosowaniu witryny do potrzeb i wygody użytkownika, a nie robotów. Te działania często się ze sobą pokrywają, ale zdarza się, że są sprzeczne i wtedy należy zastosować złoty środek.

Do działań UX należy m.in. praca nad:

  • szybkością ładowania stron,
  • dostarczeniem merytorycznego, ciekawego dla użytkowników contentu,
  • prostym poruszaniem się po stronie – np. dzięki domyślnie skonstruowanej nawigacji lub poprawnemu linkowaniu wewnętrznemu,
  • dobrze widocznym i zrozumiałym wezwaniom do działania, które ułatwią zakup na stronie, zapisanie się do listy mailingowej czy wykonanie innej oczekiwanej od użytkownika czynności.

Przekierowania z innych witryn

Działanie wpływające na pozycjonowanie strony, którego nie wykonuje się bezpośrednio na niej to pozyskiwanie ruchu zewnętrznego ze stron, które są wysoko oceniane przez wyszukiwarki. W skrócie to polecanie strony użytkownikom przez inne serwisy, które zamieszczą u siebie link do twojej witryny. Tu także jest sporo metod działania i należy wybrać najbardziej odpowiednią i działać konsekwentnie i długofalowo.

Kilka przykładowych działań:

  • tworzenie przydatnych merytorycznie treści blogowych,
  • aktywność na branżowych forach,
  • udzielanie specjalistycznych wypowiedzi w mediach,
  • prowadzenie profili na social-media,
  • dbanie o pozyskiwanie pozytywnych opinii klientów,
  • tworzenie informacji prasowych.

Skuteczne pozycjonowanie – u specjalisty czy samemu, co wybrać?

Jak widzisz skuteczne pozycjonowanie to cały proces, który potrzebuje czasu, wiedzy i nakładu pracy. To od Ciebie zależy, czy zdecydujesz się na działania samodzielne czy pomoc specjalistów. Ważne byś był świadomy, jak ważne są to prace i jak duży wpływ mają na pozycję Twojej strony oraz sukces biznesowy Twojej firmy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here