Franczyza jest obecnie bardzo popularnym modelem biznesowym. To gotowy i sprawdzony system, z którego korzystają osoby niemające wiedzy na temat prowadzenia firmy. Jest to bezpieczna i wygodna opcja, więc warto ją rozważyć, jeśli chce się działać na własny rachunek.
Franczyza jest gotowym modelem biznesu, udostępnianym przedsiębiorcom zainteresowanym przystąpieniem do wybranej sieci. Koncepcja jest sprawdzona, więc przyciąga osoby poszukujące pomysłu na prowadzenie działalności gospodarczej. Franczyzobiorca po podpisaniu umowy wnosi opłatę licencyjną, w ramach której, otrzymuje: znak towarowy, pełną wiedzę know-how, oprogramowanie, wyposażenie lokalu, dostęp do produktów/usług. W trakcie działalności ponosi opłaty bieżące.
System franczyzowy ma jedną wielką zaletę, jaką jest szansa na odniesienie sukcesu. Z reguły firma „matka” funkcjonuje na rynku kilka lat i pod swoim szyldem skupia wielu przedsiębiorców, którzy prężnie działają na terenie całego kraju. Jest zobowiązana poszczególnym franczyzobiorcom udzielać stałej pomocy handlowej, co przynosi wszystkim zyski. Dzięki temu biznes jest opłacalny dla obu stron. Obecnie w każdej niemal branży można znaleźć https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci/. Wybór firmy zależy głównie od wysokości opłat licencji. Ofert na rynku jest naprawdę sporo, więc mając niewielkie zasoby finansowe, również jest możliwość przyłączenia się do sieci franczyzodawcy. Warto sprawdzić opłaty franczyzowe poszczególnych branż.
Na czym polega obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z zasadami franczyzy?
Franczyza jest uznawana za biznes biznesu. Pomysł jest sprawdzony i przynosi dochody przedsiębiorcom, dzięki możliwości korzystania ze znaku towarowego franczyzodawcy. Osoby decydujące się na współpracę, muszą przede wszystkim zaakceptować warunki umowy. Oznacza to, że mogą prowadzić własny biznes na zasadach ustalonych przez firmę. Wszyscy współpracownicy mają te same prawa i obowiązki. Dawca systemu zapewnia oczywiście każdemu franczyzobiorcy szkolenia, materiały, reklamę, ale obowiązuje opłata marketingowa.
Ten model firmy jest podporządkowany głównym założeniom, więc na kreatywność nie ma miejsca. Przykładowo przy franczyzie dystrybucji produktu, nie wolno tworzyć własnych ofert, pobierać towaru od innych dostawców niż wskazuje sieć, czy też prowadzić jakiekolwiek działania reklamowe niezgodne z polityką firmy. Prowadząc sklep czy salon sprzedaży, franczyzobiorca musi eksponować produkty według poleceń z góry. Trzeba się trzymać ściśle określonych zasad, ponieważ franczyza jest pewnego rodzaju schematem.
Jak wygląda umowa franczyzy?
Umowa franczyzy jest bardzo ważna, więc trzeba się z nią dokładnie zapoznać. Niektóre sformułowania mogą być napisane mniej zrozumiałym językiem prawniczym, dlatego warto udać się z nią do adwokata. Dokument jest zobowiązaniem dwóch stron i trzeba wiedzieć co się podpisuje. Jeśli są w nim nieodpowiednie zapisy, można negocjować warunki. Elementy umowy franczyzy zabezpieczają dawcę systemu, więc są zapisy odnośnie do kar finansowych, dlatego należy wyjaśnić wszelkiego rodzaju wątpliwości. Powinna być przejrzysta i określająca jasne zasady współpracy, prawa oraz nakładająca obowiązki dla dwóch stron.
W dokumencie jest informacja o opłatach i o tym, co one obejmują. Najważniejsze są oczywiście dochody z biznesu. Franczyzodawca realizuje marże, więc musi być podana ich wysokość. Powinno być też zaznaczone, do czego upoważnia indywidualnego franczyzobiorcę, żeby nie było nieporozumień. Warto zastrzec wyłączność terytorialną, co daje pewność, że z nikim nie zostanie podpisana umowa w danej lokalizacji w ramach danej sieci.