Jeśli jesteś producentem, dystrybutorem czy handlowcem na pewno wielokrotnie zastanawiałeś się nad tym, co zachęca konsumentów do kupienia tego bądź innego produktu. Co wpływa na zachowania konsumenckie i jakie trendy zdefiniują je w przyszłości? Ciekawych wniosków na ten temat dostarcza badanie przygotowane przez europejskiego lidera z branży zarządzania odpadami – firmę Stena Recycling. Konsumenci z kilku europejskich krajów, zapytani o zrównoważone produkty w zdecydowanej większości przyznali, że chętnie kupowaliby dobra wytworzone z materiałów pochodzących z recyklingu, które będzie można powtórnie przetworzyć. Co to oznacza dla przyszłości rynku dóbr i usług?
Gospodarka cyrkularna oczami konsumentów – badanie The Circular Voice
Przytaczane badanie przeprowadzone przez firmę Stena Recycling obejmowało grupę 5 tysięcy konsumentów z 5 różnych krajów Europy, m.in. Polski, Danii i Szwecji, a jego efekty są niezwykle interesujące dla dociekliwych analityków rynku i nowych trendów konsumenckich. Aż 8 z 10 z zapytanych klientów stwierdziło, że chce kupować produkty wytworzone z materiałów pochodzących z recyklingu i oczekuje, by takie produkty były wyraźnie oznaczone na półce w sklepie. Co więcej, aż 65% ankietowanych konsumentów wyraziło chęć osobistego zaangażowania się w pozytywne zmiany na rzecz ochrony środowiska poprzez świadome decyzje zakupowe. Oznacza to, że grupa osób, która podczas zakupów kieruje się troską o ochronę środowiska to zdecydowana większość konsumentów. Wydaje się również, że jest to trend, którego nie da się już zastopować (i słusznie!), a zrównoważona produkcja na stałe wpisze się w spektrum czynników decydujących o atrakcyjności produktu.
Czas na zmiany, które zdecydują o pozycji marek w zielonym świecie zamkniętego obiegu
Rezultaty badania zorganizowanego przez Stena Recycling powinny dać do myślenia wszystkim zaangażowanym w produkcję oraz sprzedaż dóbr i usług, ponieważ wiele wskazuje na to, że marki, które przegapią moment ujawnionej w badaniu rewolucji w sposobie myślenia klientów, mogą przechodzić w przyszłości kryzys. Oczekiwania konsumentów coraz bardziej się krystalizują wokół działań związanych z ekologią, recyklingiem i przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym. Marki bardziej wrażliwe na głos konsumentów oraz sygnały dotyczące ich oczekiwań i potrzeb już dostrzegły boom na zrównoważoną produkcję i starają się dołączyć wraz ze swoimi klientami do marszu o lepszą przyszłość, w której dbałość o planetę i jej dobra jest priorytetem.
Jak tworzyć zrównoważone produkty i promować ideę recyklingu i GOZ?
Bez względu na branżę czy liczbę klientów każda firma może być kreatorem i uczestnikiem zielonej rewolucji. Czasem wystarczy jedna drobna zmiana, np. promowanie zakupów z wykorzystaniem wielorazowych opakowań czy akcja zbierania zużytych produktów, np. elektroniki, odzieży itp. Producenci zainteresowani ideą ekodesign, czyli projektowaniem dla recyklingu mogą natomiast skorzystać ze wsparcia autorów badania. Firma Stena Recycling, prócz tego, iż od ponad 20 lat pomaga polskim przedsiębiorcom zarządzać odpadami, współpracuje również z wieloma firmami w Europie, by razem z nimi tworzyć zrównoważone produkty wytworzone z surowców pochodzących z recyklingu, które po zużyciu ponownie będą mogły być przetworzone z korzyścią dla wytwórców, konsumentów i środowiska.