Rozpoczynanie działalności gospodarczej to wieloetapowy proces, w którym łatwo się pogubić. Nie pomagają również często zmieniające się przepisy i wymogi dotyczące poszczególnych branż. Warto więc skorzystać z poradnika, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez całą procedurę.

Wybierz rodzaj działalności

Najlepiej jeśli masz już wizję, czym chciałbyś się zajmować w ramach działalności. Zastanów się, jaki zakres usług lub produkcji jesteś w stanie zaoferować, w jakich terminach i cenach. Pomysł o wszystkich kwestiach praktycznych: gdzie będziesz pracował, jaki sprzęt jest potrzebny. Nie zapomnij również o czasie wolnym – nie planuj nadmiaru pracy – po krótkim okresie euforii doprowadzi to do przemęczenia a dalej – do wypalenia zawodowego.

Rozważ opcje finansowania

Najczęściej koszty wejścia na rynek należy pokryć z własnej kieszeni. Zweryfikuj, czy dysponujesz wystarczającymi środkami, a jeśli nie – sprawdź możliwości w zakresie finansowania zewnętrznego (np. kredytu dla firm, z czasem także leasingu). W przypadku osób bezrobotnych warto zorientować się, czy gmina nie oferuje bezzwrotnych środków na rozpoczęcie działalności. W lokalnym inkubatorze przedsiębiorczości lub na przeznaczonych do tego stronach internetowych sprawdź również, czy nie możesz się starać o środki z różnego typu programów o regionalnym, krajowym, unijnym lub nawet światowym zasięgu.

Rozeznaj konkurencję

O ile Twoja firma nie stanowi całkowitej innowacji, z pewnością przyjdzie Ci się zmierzyć z konkurencją. Oszacuj swoje możliwości na jej tle i zastanów się, co Cię wyróżnia. Klienta można przyciągnąć wyłącznie oferując mu coś unikatowego – jeśli nie w kwestii samej oferty, to w opcjach dodatkowych czy w formie wartości dodanej.

Stwórz biznesplan

Nie wchodź na rynek na chybił-trafił – przygotuj biznesplan, zawierający przynajmniej schematyczny opis planowanej działalności wraz z jej perspektywami. Poświęć chwilę na rzetelne wykonanie analizy SWOT – im większą wiedzę zdobędziesz na początku, tym mniej później będzie Cię w stanie zaskoczyć.

Wybierz formę działalności

W przypadku części firm będziesz mieć wybór w zakresie zdefiniowania formy przedsiębiorstwa (np. jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) oraz sposobów opodatkowania (np. podatek liniowy, skala podatkowa, ryczałt). To bardzo ważna decyzja – może zadecydować o rentowności firmy. Sprawdź również, czy nie przysługuje Ci podmiotowe zwolnienie z podatku VAT.

Zarejestruj firmę

Pierwszą formalnością jest wypełnienie dokumentu CEIDG-1 o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Możesz zrobić to osobiście, w odpowiednim urzędzie miasta lub gminy, albo też przez Internet. Obie opcje mają swoje zalety i wady – droga cyfrowa jest szybsza, z kolei w urzędzie otrzymasz fachową pomoc. Na doradztwo możesz liczyć również ze strony biura rachunkowego, które wybierzesz do prowadzenia Twoich finansów.

Zdobądź wymagane pozwolenia i koncesje

Część działalności obwarowana jest dodatkowymi przepisami – wymaga przedłożenia odpowiednich opinii, pozwoleń czy koncesji, aby mogła legalnie funkcjonować (np. koncesja na sprzedaż alkoholu w restauracji). Przede wszystkim zweryfikuj, czy któryś z podanych kodów PKD wymaga takiego specjalnego podejścia. Jeśli jest on nieodzowny – przejdź do załatwiania formalności. Jeśli wpisałeś go tylko na wszelki wypadek – o wiele łatwiej go po prostu usunąć.

Wybierz biuro rachunkowe

Prowadzenie finansów firmy lepiej powierzyć profesjonalistom. Na stronie https://a-zrachunki.pl/ksiegowosc-dzialalnosc-gospodarcza/ znajdziesz kompleksowe informacje o zakresie obsługi działalności gospodarczej. W przypadku małej firmy możesz zająć się księgowością sam, ale jest to rozwiązanie dość brawurowe – zwiększa się możliwość popełnienia błędu, który będzie miał poważne konsekwencje prawne. Lepiej nie ryzykować.

Rozpocznij działalność

Kiedy wszystkie dokumenty są już w komplecie a biuro rachunkowe czuwa nad prawidłowością w procesach finansowych, czas przedstawić swoją ofertę klientom. Zawsze przyda się nieco działań marketingowych i reklamowych – zwłaszcza na start, zanim firma się rozkręci i zdobędzie zaufanych kontrahentów.

W Polsce powyżej dwóch lat utrzymuje się tylko co piąta firma. Słabe wyniki są często skutkiem błędów popełnionych już na etapie rozpoczynania działalności – wyboru niewłaściwej formy opodatkowania, złego wyliczenia podatków czy niepotrzebnego ujęcia w PKD działalności objętej dodatkowymi restrykcjami. Tych pomyłek można z łatwością uniknąć, na starcie podejmując współpracę z rzetelnym biurem rachunkowym.

Poprzedni artykułJaki status prawny ma CBD i THC w Bułgarii ?
Następny artykułKiedy firmy mogą przejść na estoński CIT i jakie są różnice między tradycyjnym CIT a estońskim

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj