Kultura jest bardzo silnie oddziałującym elementem w biznesie z chińską firmą. Niestosowanie się do reguł panujących w Chinach często skutkuje porażką na rynku. Znajomość podstawowych zasad może często uratować biznes.

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech Chińczyków jest wysoki kontekst ich kultury. Na początku barierą może okazać się nie tylko język, ale i sam sposób komunikowania się.

Chińczycy będą częściej sięgać po różnego rodzaju gesty i przenośnie. Prawidłowe ich interpretowanie wymaga wiedzy i dużego doświadczenia.

Bardzo ważnym aspektem chińskiej kultury jest to, że słowo mówione ma równą wartość, co pisane. W związku z tym należy zachować ostrożność, ponieważ wszelkie deklaracje wypowiedziane poza siedzibą firmy mogą być wiążące w oczach Chińczyków.

Czy ważne jest zawieranie przyjaźni z chińskimi partnerami biznesowymi?

W przeciwieństwie do Polaków, Chińczycy są wysoce kolektywistyczni. Działają oni w interesie grupy, a niekoniecznie własnym. Budowanie dobrych relacji jest więc niezbędne dla sukcesu w chińskim biznesie.

Posiadanie dobrych kontaktów z partnerami biznesowymi po chińsku określa się jako guanxi (chin. 关系), które bezpośrednio wpływa na relacje między firmami. Jest to osobista relacja między ludźmi polegająca na przychylnym traktowaniu się, korzystaniu nawzajem ze wsparcia oraz posiadaniu sieci kontaktów.

Na tworzenie guanxi składa się wzajemne zaufanie, szacunek, zachowanie twarzy (mianzi) oraz czas i wysiłek poświęcony na budowanie relacji. Dzięki wykorzystaniu znajomości naszego partnera biznesowego można łatwiej zbierać informacje na temat rynku, a nawet szybciej znaleźć dostawców lub klientów. Relacje te pomagają płynnie poruszać się po środowisku biznesowym, są więc bardzo korzystne. Niewystarczające zaangażowanie może osłabić więzi między firmami, a to nie wróży dobrze współpracy.

W jaki sposób utrzymywać dobre relacje z chińskimi partnerami biznesowymi?

Po stworzeniu guanxi ważne jest późniejsze utrzymywanie regularnego kontaktu. Relacje należy pogłębiać, zarówno podczas formalnych i nieformalnych spotkań. Bardzo często odbywa się to podczas kolacji, czy bankietów. Istotne jest, aby pamiętać o dress codzie, poprawnym i kulturalnym zachowaniu podczas jedzenia, istocie hierarchii i jej przejawach podczas spotkania.

Nieodłącznym elementem zawierania przyjaźni z chińskimi partnerami biznesowymi jest sztuka dawania i otrzymywania prezentów. Należy pamiętać o paru ważnych aspektach w przypadku wręczania podarków:

1) Szef nie powinien dostać podobnego prezentu, co np. inżynier produkcji.

2) Kolejność dawania podarków powinna bezpośrednio wynikać z hierarchii panującej w firmie.

3) Obdarowane powinny być wszystkie osoby na sali lub tylko szef delegacji.

4) W przypadku otrzymania prezentu od strony chińskiej, nie należy go od razu otwierać.

Opakowanie prezentu samo w sobie jest również bardzo ważne. Najbezpieczniejszymi kolorami są czerwony, żółty i złoty. Są to kolory reprezentujące szczęście, sukces, pomyślność, czy bogactwo. Należy jednak unikać czarnego i białego, ponieważ kojarzą się ze śmiercią i żałobą. Zielony również nie jest wskazany, chyba że firma jest związana z ekologią i kolor w jakiś sposób do tego nawiązuje.

Jakie prezenty można, a jakich nie można wręczać Chińczykom?

Istnieje bardzo wiele rozwiązań, ale najczęstszymi i najbezpieczniejszymi upominkami będzie:

  • pióro,
  • akcesoria biurowe,
  • produkty ręcznie wykonane przez artystów z Polski,
  • przedmioty związane ze szczęśliwymi liczbami 6 i 8.

Nie wolno natomiast wręczać:

  • zegarków,
  • parasoli,
  • ostrych przedmiotów,
  • przedmiotów związanych z liczbą 4.

Prowadzenie dokładnej dokumentacji przekazanych i przyjętych upominków jest wskazane, ponieważ pozwala uniknąć ich dublowania.

Niebezpośrednia odmowa kontrahenta chińskiego

Chińczycy bardzo rzadko wprost wyrażają swój negatywny stosunek wobec jakiejś sprawy. Należy mieć świadomość, że przyjazna atmosfera podczas negocjacji nie zawsze musi oznaczać powodzenie. Powinno się zwracać uwagę na wszelkie wyrażenia takie, jak ,,być może”, ,,wrócimy do tego później”, ponieważ są one często subtelnym sygnałem odmowy.

Czym jest koncepcja twarzy w chińskiej kulturze biznesowej?

Przy negocjacjach z Chińczykami powinno się zwrócić szczególną uwagę, aby nie narazić naszego kontrahenta na utratę twarzy. Należy być bardzo wyczulonym na wszelkie sygnały świadczące o tym, że właśnie złożyliśmy propozycję, która nie jest do zaakceptowania przez chińską stronę. Powiedzenie ,,nie” wprost powoduje utratę twarzy, ponieważ Chińczyk w ten sposób przyznaje się, że nie jest w stanie wykonać jakiegoś zadania.

Reputacja (chin. mianzi 面子)  jest wartością, jaką ma jednostka w oczach innych osób. Jest ona powiązana z dumą i szacunkiem dla samego siebie. Dlatego też w Chinach nie wolno na nikogo krzyczeć, ponieważ w innym wypadku traci się szacunek wszystkich osób. Dalsze prowadzenie biznesu zostaje w takim wypadku bardzo utrudnione.

Mianzi można dać, otrzymać i stracić. Jeśli używa się swojego guanxi, aby polecić kogoś, daje się mu swoją twarz. Osoba polecająca jest bezpośrednio odpowiedzialna za kogoś, kogo poleciła. Osoba, która została polecona otrzymała twarz, którą musi w przyszłości oddać, innymi słowy odwdzięczyć się.

Co daje znajomość zasad panujących w chińskiej kulturze?

Znajomość zasad panujących w Chinach jest niezbędna do prowadzenia tam działalności biznesowej. Umiejętność rozpoznania i wykorzystania cech charakterystycznych w kulturze chińskiej może wspomóc nawiązywanie lepszych relacji oraz tworzenie lepiej zorganizowanego i silniej zmotywowanego zespołu. Ponadto taka wiedza pozwala zapobiegać nieporozumieniom pojawiającym się na rynku międzynarodowym.

Poprzedni artykułRegeneracja rozdzielaczy hydraulicznych – jak przebiega cały proces?
Następny artykułJak unikać pułapek w przepisach podatkowych? 5 najczęstszych błędów, które mogą kosztować Cię fortunę

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj