Umowa o dzieło – obowiązek zgłoszenia do ZUS (RUD)

Umowa o dzieło to umowa, która ujęta jest w Kodeksie Cywilnym. Jak sama nazwa wskazuje, osoba przyjmująca zlecenie, jednocześnie podpisująca umowę o dzieło, zobowiązana jest do wykonania dzieła, które jest określone w umowie. Natomiast osoba zlecająca ma obowiązek za to dzieło zapłacić.

Zgłoszenie umowy o dzieło w 2021

Od 1 stycznia 2021 roku zgodnie z nowymi przepisami, przedsiębiorstwa mają obowiązek  każdą podpisaną umowę o dzieło zgłosić do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Informację do ZUS ma obowiązek przekazać płatnik składek bądź osoba fizyczna, która zleca dzieło. Oczywiście zgłoszenie dotyczy tylko tych osób, z którymi zgłaszający nie ma podpisanej umowy o pracę.

Czy umowa o dzieło podlega składkom ZUS?

Podatnik bądź osoba fizyczna informująca Zakład Ubezpieczeń Społecznych o podpisaniu mowy o dzieło nie jest zobowiązania do opłacania składek społecznych oraz zdrowotnych.

Jaki jest termin na zgłoszenie umowy o dzieło oraz na jakim druku?

Po zawarciu umowy o dzieło podatnik lub osoba fizyczna ma 7 dni na poinformowanie ZUS o tejże umowie. Termin na zgłoszenie liczony jest od dnia zawarcia umowy o dzieło. Zgłoszenia dokonuje się na formularzu RUD. Poza danymi identyfikacyjnymi oraz adresowymi wykonawcy oraz zlecającego dzieło, na formularzu należy podać datę zawarcia umowy, przedmiot umowy, a także czas trwania umowy. Należy pamiętać, że dla każdego wykonawcy trzeba wypełnić osobny formularz RUD.

Jak prawidłowo złożyć formularz RUD?

Osoba informująca ZUS o nowej umowie o dzieło, w pierwszej kolejności musi zalogować się na swoje konto na PUE ZUS. Należy wejść w zakładkę „Dokumenty i wiadomości”, kolejno w „Dokumenty robocze” i „Utwórz nowy”. Ważna jest informacja, że nie ma różnicy, z jakiej zakładki to zrobimy. Działa jednakowo z zakładki „Ogólny”, „Ubezpieczony” bądź też „Płatnik”.

Na portalu PUE ZUS pojawi się lista dokumentów, jakie możemy złożyć. Wśród nich jest również „Zgłoszenie RUD” i to właśnie ten dokument należy wybrać.

Umowa o dzieło – obowiązek zgłoszenia do ZUS (RUD)

Jak każdy formularz na platformie ZUS, ten również będzie częściowo wypełniony Twoimi danymi.

Można dokonać zgłoszenia umowy o dzieło lub zrobić korektę zgłoszenia umowy o dzieło.

Kolejnym krokiem będzie wypełnienie danych identyfikacyjnych oraz adresowych wykonawcy dzieła.

Po wypełnieniu danych wykonawcy należy podać informacje dotyczące umowy o dzieło. Trzeba podać:

  • Datę zawarcia umowy;
  • Datę rozpoczęcia wykonywania dzieła;
  • Datę zakończenia wykonywania dzieła;
  • Przedmiot umowy;
  • Liczbę zawartych umów o dzieło.

Po wypełnieniu formularza można go sprawdzić. Jeżeli jest wszystko dobrze wypełnione, można wysłać formularz. Przygotowany RUD można podpisać za pomocą: profil zaufanego (ePUAP), kwalifikowanego podpisu elektronicznego oraz podpisu osobistego (e-dowodu).

Poprzedni artykułPIT-28, co powinien o nim wiedzieć przedsiębiorca będący na ryczałcie?
Następny artykułEmerytura. Jaka? Komu? Za co? Po ilu latach przysługuje?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj